DIGITAAL MAGAZINE

Duurzaam investeren

Magazine
10 min

9 vragen aan Solange Rouschop

Solange Rouschop is sinds 2017 CEO van ABN AMRO België. Haar visie? Van de bank de meest eigentijdse, duurzame private bank van België maken en cliënten begeleiden op hun weg naar duurzaamheid.

Zowel in haar functie als CEO als op persoonlijk vlak voelt ze zich verantwoordelijk voor een duurzame toekomst. “De coronacrisis ontwricht onze maatschappij, gezondheid en economie. Tegelijkertijd beïnvloeden de quarantaine en ons bijbehorende consumptiegedrag tijdens deze coronacrisis het milieu positief. Vervallen we na deze crisis weer in oud gedrag ondanks alle positieve effecten op het milieu? Ik hoop van niet.”

9 vragen aan Solange Rouschop
“Ik geloof in oplossingen en in innovatie. Wij kunnen hier als bank een rol in spelen.”
Solange Rouschop (CEO)

Het is belangrijk om actie te blijven ondernemen. Deze duurzaamheidsproblematiek speelt nu en we mogen dit niet overlaten aan de volgende generatie. De slogan van ABN AMRO is niet voor niets ‘Banking for better, for generations to come.’

Sinds 2018 behoort ABN AMRO tot de top 5% van meest duurzame banken ter wereld. We specialiseren ons al jaren in duurzame beleggingen en hebben ondertussen een bijzondere expertise op dit vlak opgebouwd. Op lange termijn behalen onze groene proposities dezelfde resultaten als onze traditionele mandaten. We gebruiken onze financiële expertise dus niet alleen om een mooi rendement voor onze klanten te garanderen, maar tegelijkertijd bouwen we samen aan een betere wereld voor morgen. ABN AMRO België heeft meer dan 300 medewerkers die zich allemaal inzetten voor een duurzame toekomst.

We stellen 9 vragen aan Solange over haar weg naar duurzaamheid.

VRAAG 1: Waarom is duurzaamheid belangrijk voor u?

De manier waarop we nu leven en handelen, vraagt veel van de aarde en dat neemt met economische groei alleen maar toe. We zullen anders moeten omgaan met elkaar en met de natuurlijke bronnen en ik wil hieraan bijdragen. Als bank kunnen we hier een belangrijke rol spelen door een balans te zoeken tussen het behalen van een mooi financieel rendement en het maken van een positieve impact.

Ik ben optimistisch ingesteld, ik geloof in oplossingen en in innovatie. Duurzaamheid is een uitdaging voor ons als maatschappij, maar het biedt ook heel veel kansen. Ik ben ervan overtuigd dat duurzaamheid onmisbaar is bij een gezonde bedrijfsvoering. Het maakt een bedrijf toekomstbestendig.

VRAAG 2: Wat is vandaag uw grootste uitdaging op de weg naar duurzaamheid?

Dankzij onze expertise op het vlak van duurzame beleggingen bieden we onze cliënten de kans om een mooi rendement te behalen met een groene beleggingsportefeuille en tegelijk een positieve impact te maken met hun vermogen. We bieden als het ware een portefeuille die niet alleen financieel, maar ook maatschappelijk rendeert. Die mooie symbiose, dat is waar het ons om draait.

We merken dat steeds meer cliënten geïnteresseerd zijn in duurzaam beleggen en ik hoop dat we in de toekomst cliënten kunnen blijven motiveren om activa duurzaam te beleggen en zo mee het verschil te maken. Op deze manier kunnen we samen de meeste impact creëren.

Om onze cliënten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, heeft ABN AMRO haar voltallige verkoopsteam omgeschoold tot duurzaamheidsexperten. Ze volgden een online opleiding en samen met Oxford University hebben we een programma ontwikkeld rond duurzaam beleggen. Al onze adviseurs, beheerders, specialisten en Private Bankers volgden dit specifieke traject.

Shape Created with Sketch.
Vooral doen. Ga gewoon op pad. Zoek het in de kern van je business, niet in de periferie.
Shape Created with Sketch.

VRAAG 3: Welke ondernemer inspireert u?

Elon Musk. Hij durft risico's te nemen. Ik vind het knap hoe Tesla een nieuw product in de markt zet en daar een volledige infrastructuur voor opzet die de hele sector wakker schudt.

Natuurlijk is er ook discussie over hoe groen Tesla in realiteit is, maar het bedrijf heeft de markt dooreen geschud en het elektrisch rijden aantrekkelijk gemaakt en dit vind ik heel indrukwekkend.

Dit sluit ook aan bij mijn eerdere opmerking over het belang van positiviteit en innovatie. Er zijn veel grote problemen in de wereld, maar gelukkig zijn er ook heel veel oplossingen. Innovators zoals Elon Musk spelen hier een belangrijke rol in.

Vraag 4: Op welke duurzame prestatie bent u het meest trots?

In 2013 was ik verantwoordelijk voor de uitrol van duurzaam beleggen binnen de Private Banking Business van ABN AMRO België. Duurzaam beleggen was toen nog geen gemeengoed. Het was helemaal niet vanzelfsprekend.

Ik verduurzaamde het normale beleggingsproces en introduceerde zaken zoals een engagement-traject: ik heb een beleid opgezet om in gesprek te gaan met bedrijven die structureel de Global Compact Principles van de VN schenden en om samen oplossingen te zoeken om de omstandigheden te verbeteren. Ook hebben we een lijst met positieve selectiecriteria opgesteld. Bedrijven die hieraan voldoen, en dus een positieve bijdrage leveren aan een duurzamere wereld, krijgen voorrang. Daarnaast heb ik goedkeuring gekregen voor microfinanciering, introduceerde ik impact beleggen en ben ik een interne opleiding gestart om het bewustzijn over duurzaamheid te vergroten.

Vraag 5: Wat zijn volgens u de voordelen van duurzaam ondernemen?

Algemeen bekeken is duurzaam ondernemen ook verantwoord ondernemen. Een bedrijf dat goed zicht heeft op de risico’s, is toekomstbestendig. Als duurzame ondernemer ben je voorbereid op klimaat- en sociale risico’s, je geeft invulling aan zaken die niet altijd in cijfers zijn uit te drukken. Je reageert bewust op je omgeving en op wat er leeft.

Zo merk ik dat consumenten zich steeds bewuster worden van de impact van wat ze consumeren. In lijn met deze ontwikkeling zien we bij ABN AMRO een shift van duurzaam beleggen, naar impact beleggen. Dit zijn beleggingen die financieel goed renderen, maar die bovenal ook een positieve impact hebben op de maatschappij. Het is een andere manier van denken en het is iets waar de maatschappij nu om vraagt.

Wist u dat:

ABN AMRO tot de 10% meest duurzame banken ter wereld behoort, volgens S&P Global?

Vraag 6: Welke cijfers hebben u wakker geschud?

Duurzaamheid is altijd belangrijk geweest voor mij. Het eerste beleggingsfonds dat ik samenstelde, was een groen fonds. Dit fonds bood klanten de kans om in groene projecten te investeren, gecombineerd met een fiscaal gunstige behandeling. Hierna ben ik steeds een stap verder gegaan in duurzaamheid.

Zo werkte ik van 2000 tot en met 2010 in Azië. In die periode werd ik geïnspireerd door ASRIA (Association for Sustainable & Responsible Investment in Asia). Ook organiseerde ik samen met Al Gore een event rond duurzaamheid in Singapore. Ik moet zeggen dat ik zijn documentaire ‘An Inconvenient Truth’ erg indrukwekkend vond. Deze documentaire maakte voor mij heel duidelijk dat als we de temperatuurstijging niet onder controle krijgen, dit een enorme impact zal hebben op onze samenleving. Ik voel een enorme urgentie om mee te werken aan oplossingen die bijdragen aan een duurzame toekomst.

Vraag 7: Hoe belangrijk vindt u de samenwerking met partners, leveranciers, investeerders en cliënten op de weg naar duurzaamheid?

Heel belangrijk, je kan dit niet alleen oplossen. Op elk onderdeel, elk terrein is vooruitgang nodig. De supply chain, procurement chain... overal moeten we samen de stap naar voren zetten. Gelukkig merk ik dat de afgelopen jaren de opinie is opgeschoven, steeds meer mensen en bedrijven zijn bezig met duurzaamheid en vullen het op hun manier in. Duurzaamheid wordt steeds meer gemeengoed en er komt meer maatschappelijk bewustzijn.

Vraag 8: Welke tip geeft u aan bedrijven/ondernemers die het pad naar duurzaamheid willen inslaan?

Vooral doen. Ga gewoon op pad. Zoek het in de kern van je business, niet in de periferie. Onderzoek hoe je jouw core proces kan aanpassen. Stap dus niet alleen over van plastic naar papieren koffiebekers, maar durf fundamentele aanpassingen te maken.

Vraag 9: Welk boek zou u aanraden aan mensen die meer willen weten over duurzaamheid/duurzaam ondernemen?

‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’ van Willemijn Verloop en Mark Hillen.

Véronique Smet
Véronique Smet
Head of Marketing & Communications