1 min

Update aandelen: een negatieve olieprijs

Op de aandelenmarkten is de onrust sinds het begin van de maand weliswaar afgenomen, maar dagelijkse uitschieters zijn nog altijd mogelijk. Die worden niet alleen beïnvloed door de ontwikkeling van de coronapandemie, maar ook door andere factoren. De diepe daling van de olieprijs was daar een van.

Samengevat

  • Olieprijs keldert
  • Autoriteiten en Europese centrale banken zoeken nieuwe steunmogelijkheden
Update aandelen: een negatieve olieprijs
Update aandelen: een negatieve olieprijs

Doordat de olieproductie de opslagcapaciteit overtrof, kwam de WTI olie-future (contract mei) op negatief terrein – dat was tijdens de grote depressie van de jaren dertig van de vorige eeuw nog niet eens gebeurd. Brent-olie zakte tot het laagste punt in 21 jaar. Ondanks de ineenstorting van de olieprijs had de energiesector een redelijke week qua koersontwikkeling, zowel in Europa als in de Verenigde Staten.

Ondertussen onderzoeken autoriteiten en centrale banken nog naar nieuwe manieren om de economie te ondersteunen. In Europa is de ECB van plan om junkobligaties als onderpand te accepteren, ogenschijnlijk vooruitlopend op de mogelijke toekomstige junkstatus van Italië.

Nadat de Amerikaanse financiële sector vorige week het startschot gaf voor het kwartaalcijferseizoen zijn er in uiteenlopende sectoren resultaten gepubliceerd. De geringe zichtbaarheid vanwege de coronagevolgen en de onzekerheid over de timing van de versoepeling van de voorzorgsmaatregelen was terug te zien in vrijwel elke bedrijfscommunicatie.

Het Duitse IT-concern SAP waarschuwde dat de nieuwe productie naar verwachting aan de zwakke kant is, omdat klanten hun kapitaalinvesteringen uitstellen. De marges op de clouddiensten lieten daarentegen een goede groei zien. In de sector gezondheidszorg kwam de omzet van Roche het eerste kwartaal 2% hoger uit dan verwacht. Het Zwitserse bedrijf handhaafde dan ook de verwachtingen voor 2020.

Bij consumptiegoederen kwamen twee internationale spelers met de kwartaalcijfers: Danone en Coca Cola. Voedselproducent Danone profiteerde van een hogere thuisconsumptie omdat de horeca gesloten is, maar meldde een geringe zichtbaarheid voor de rest van het jaar. Coca-Cola had hetzelfde op te merken over de komende kwartalen, maar heeft sinds begin april wel een volumedaling van 25% geïncasseerd. Kimberly-Clark ontwikkelde zich sterk dankzij meer vraag naar papierproducten door de hamsterende consument. Het volume tissueproducten voor de consument steeg met 14% en persoonlijke verzorging met 7%.

Guido Stiel
Investment Communications
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.