2 min

Corona stimuleert creatieve sociale initiatieven

De beperkende maatregelen rond de coronacrisis brengen voor zelfstandigen en ondernemingen heel wat uitdagingen met zich mee. In een poging de schade tot een minimum te beperken, zoeken heel wat ondernemers naar oplossingen om te blijven draaien. In die creativiteit schuilt ook heel wat kracht. Want terwijl de coronacrisis woedt, vinden steeds meer sociale initiatieven hun weg naar zij die dit het hardst nodig hebben.

Samengevat

  • Zelfstandigen zetten zich extra in tijdens de coronacrisis
  • Voedseloverschotten bij boeren en voedselnood bij kwetsbare groepen
Corona stimuleert creatieve sociale initiatieven
Corona stimuleert creatieve sociale initiatieven

Hoewel ondernemers deze dagen uitgedaagd worden om ondanks de maatregelen te blijven draaien, vinden velen onder hen ook de ruimte om sociale initiatieven op poten te zetten. Terwijl de coronacrisis iedereen raakt, is er ook een groeiende nood aan extra ondersteuning voor de meest kwetsbare groepen. Het is dan ook bewonderenswaardig te zien dat steeds meer ondernemers hun schouders zetten onder sociale projecten. Alle initiatieven die ontstaan binnen dit moeilijke kader, tonen moed, sociale bezorgdheid en een grote mate aan creativiteit. Een creativiteit die veel ondernemers nog verder zal helpen eens deze crisis voorbij is.

De impact van corona op ons voedsel

Eén van die initiatieven werd op gezet door enVie, partner van het project Robin Food. Zij vonden in de gevolgen van de coronacrisis het ideale recept om zowel producenten als consumenten verder te helpen.

“De huidige crisis rond COVID-19 heeft het voor veel kwetsbare mensen nog moeilijker gemaakt om voedsel te vinden”, zegt Naomi Smith van enVie. “Veel sociale restaurants zijn gesloten. Voedselvoorraden bij voedselbanken, sociale kruideniers en andere zijn enorm afgenomen. Veel mensen hebben weinig of geen middelen om hun gezin te voeden. Hierdoor ervaren verenigingen voor voedselhulp een enorme toename van de vraag naar ondersteuning.”

“Ondertussen ondervinden Belgische boeren steeds meer moeilijkheden om in hun levensonderhoud te voorzien. Door de gedaalde verkoop in de horeca en export kampen ze met een groot groenteoverschot. Waar er aan de ene kant dus een vraag is naar meer voedsel, kampen boeren met een overschot. Met Robin Food willen we vraag en aanbod samenbrengen, zodat we voedselafval beperken en ondersteuning kunnen bieden daar waar het écht nodig is.”

20.000 liter soep

enVie neemt als sociale onderneming deel aan het Impact Programme 2020 van Ashoka, Accenture en ABN AMRO. Eén van hun doelstellingen is om voedselafval terug te dringen door het maken van 100% natuurlijke soep van groenteoverschotten. Het is vanuit deze passie dat zij bijdragen aan het sociale initiatief ‘20.000 liter soep’.

“Met Robin Food bundelen we met 4 andere partners onze krachten en brengen we soep tot bij de meest kwetsbare families en gezinnen. Het concept is eenvoudig: enVie verwerkt groenteoverschotten tot verse soep. Als een particulier 1 liter soep koopt – aan productieprijs – doneren wij deze aan de voedselbanken en sociale kruideniers zodat ze bij de juiste gezinnen terecht komen. Ons doel is om 20.000 liter soep te produceren en aan te bieden.”

Het concept is dus even laagdrempelig als efficiënt. De soep wordt te koop aangeboden aan 2,65 euro per liter, de productiekost. Er werd reeds 12.500 liter soep verkocht en gedoneerd. Een mooi voorbeeld van een onderneming die in een crisis niet alleen beknot wordt door beperkingen, maar ook ruimte maakt voor kansen.

Helpt u mee het doel te bereiken?

Help enVie en Robin Food naar hun doel van 20.000 liter en bestel hier uw soep aan productiekost. Zo helpt u voedselverspilling beperken en doneert u tegelijk soep aan wie het echt nodig heeft.

Véronique Smet
Véronique Smet
Head of Marketing & Communications
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.